зафолловити у Твіттеріпідписатися на RSS

Cтатті про українську політику і не тільки

30.04.10

Ухилення від енергоефективності

Але взамін наш держхолдинг досі не отримав жодних гарантій, які б в перспективі допомогли значно поліпшити його фінансовий стан і ринкові позиції.

Підписавши нові домовленості щодо газової співпраці з Росією, в яких зафіксовано тимчасове зниження вартості газу, прем'єр Микола Азаров заговорив про неминуче збільшення споживання блакитного палива українською промисловістю. Він пояснив, що істотне зменшення об'ємів споживання Україною газу було тимчасовим і зумовлено економічною кризою. "В час кризи ми втратили величезний обсяг виробництва, наприклад, торік наші хімічні заводи простоювали від трьох до шести місяців. Вочевидь, що в цих умовах Україна споживала значно менше газу, ніж за часів економічного зростання. Ми розраховуємо на збільшення споживання газу для виробництва: по-перше, зростатиме наша економіка, а по-друге, аби повною мірою підготуватися до зими, Україні потрібно буде закачати додаткові об'єми газу", - відзначив чиновник.

На думку експертів, подібні плани нині чинного уряду свідчать про відмову реалізувати програми щодо зниження енерговитратності української економіки, через що вітчизняна продукція ризикує остаточно втратити свою конкурентоспроможність на світових ринках.

"Українські компанії чутливіші до змін цін на газ, виходячи з високої енергоємності української промисловості і повсюдного використання газу в якості основного енергоресурсу. Зараз рівень споживання енергоносіїв в Україні практично в три рази вищий, ніж в країнах Євросоюзу. Тобто для виробництва одного і того ж продукту звичайна українська компанія споживає в три рази більше енергоносіїв, ніж звичайні компанії країн ЄС. Вочевидь, що потенціал для розвитку енергоефективності у вашій країні безмежний", - сказав Андерс Лунд, керівник проектів UKEEP (кредитної програми Європейського банку реконструкції і розвитку з підвищення енергоефективності в Україні).

За його словами, інвестиції в підвищення енергоефективності виробництва необхідні для того, щоб українські підприємства залишалися конкурентоздатними навіть при зростанні цін на паливо.
Але в уряді Миколи Азарова - інші інвестиційні пріоритети. Там заклопотані станом газотранспортної системи, яка вимагає ремонту для забезпечення надійності постачань російського газу в країни ЄС. "Час - найважливіший фактор. Будь-яке зволікання в питанні створення консорціуму або іншого шляху модернізації призводить до того, що Україна втрачає своє значення як транзитер газу. Ми пояснюємо: зволікання, перш за все з боку ЄС, призведе до того, що ЄС буде позбавлений надійного газотранспортного маршруту - нашої газотранспортної системи", - заявив прем'єр. Він стверджує, що ні Брюссель, ні Москва досі не дали практичної відповіді на пропозицію взяти участь в модернізації української ГТС.

"Росія поки не обговорює питання участі в модернізації газотранспортної системи України", - визнав прем'єр Росії Володимир Путін. Хоча, за його словами, така можливість не виключається. Але "питання з інвестиціями пов'язане, в першу чергу, з політичними ризиками". "Якщо політичні ризики знижуватимуться, плани Росії можуть бути скоректовані", - відзначив Володимир Путін.

Інше бачення ситуації має Брюссель. "ЄС підписав спільно з Україною декларацію 23 березня 2009 р. щодо реформування української ГТС. Там абсолютно чітко прописані всі умови і реформи, які має провести у себе Україна, аби мати можливість отримати кошти", - звертає увагу глава представництва Єврокомісії в Україні Жозе Мануель Пінту Тейшейра.

Подібні протиріччя в поглядах на фінансування модернізації ГТС вказують на політичну ангажованість цього питання, вважають експерти. А Україні, як підрахували в "Газпромі", вже цього року слід чекати зниження доходів від транзиту через зниження вартості російського газу.

"Якщо для України ціна газу з II кварталу 2010 р. зменшиться приблизно до $230 за 1 тис. куб. м, то, за попередніми розрахунками, на $0,24 знизиться і ставка транзитного тарифу, оскільки вона прив'язана до формули ціни газу і складе близько $2,6 за транспортування 1 тис. куб. м на 100 км", - повідомив начальник управління по роботі з країнами ближнього зарубіжжя "Газпрому" Анатолій Подмишальський.

Як повідомляли "ЕІ", на 2010 р. "Газпром" заявив про плани щодо транзиту газу через територію України в об'ємі 116 млрд. куб. м. Таким чином, через зниження ставки транзиту "Нафтогаз" може втратити, за попередніми розрахунками, близько $35 млн.