зафолловити у Твіттеріпідписатися на RSS

Cтатті про українську політику і не тільки

20.07.10

Хто і коли хрестив Русь?

В Україні - знову дискусія навколо православ'я.

За кілька днів до візиту глави Російської православної церкви Кирила до України представники Української православної церкви Московського патріархату, яка перебуває під юрисдицією РПЦ, поновили тему про те, що Хрещення Русі розпочалося за князівства Оскольда (Аскольда) - майже на 130 років раніше офіційно визнаного Хрещення Русі князем Володимиром 998 року.

Представники інших православних церков вважають, що такі заяви лунають не випадково саме напередодні візиту в Україну предстоятеля Російської православної церкви. Вони кажуть, що метою таких заяв може бути применшення значення Хрещення Русі князем Володимиром саме в Києві.

Оскольдів похід на Царград

Представники УПЦ МП запевняють, що саме в ці дні виповнюється 1150 років з дня походу українських суден під проводом київського князя Оскольда на Константинополь.

Протоієрей УПЦ МП Володимир твердить, що Оскольдове Хрещення, а також мученицька смерть київського князя від язичників, заклали підґрунтя для розповсюдження християнства на Русі.

За його словами, якби не було Оскольдового Хрещення, не було б і Хрещення Володимира:

"Хрещення Оскольда - це початок християнізації. Передання говорять про Андрія Первозванного, і про хрещення Оскольда, і про Велику княгиню Ольгу і про князя Володимира. Зараз князь Оскольд - він якось на стороні знаходиться. Але такого не було раніше, до революції. І князь Оскольд має займати своє місце у цій ланці живого передання і живої віри Христової".

Ресторан на Оскольдовій могилі

Письменник Сергій Шумило видав спеціальну книгу, присвячену цьому питанню: "Князь Оскольд і християнізація Русі". Пан Шумило теж підтверджує, що за радянських часів було зроблено все, аби призабути історичну роль Оскольда.

За його словами, у районі, де зараз Оскольдова могила, був великий Микільський монастир, знищений за радянських часів.

Тут проводилися урочистості, присвячені запровдженню християнства на Русі, а також існувало велике кладовище, де ховали князів, священників, композиторів, художників:

"Це кладовище навколо Оскольдової могили було в радянські часи знищене повністю бульдозерами. Пам'ятники від могил були пущені для скульптур вождів революції, або на бордюри для тротуарів центральних міст України. В самій Оскольдовій могилі, в церкві Оскольдової могили, в 1934 році було влаштовано ресторан. Потім цей ресторан закрили, і зробили там парковий павільон. І власне від монастиря практично нічого не лишилося".

Від Хрещення Руси до занепаду ідеї християнського єднання

Щодо власне Оскольдового хрещення, то представники різних конфесій висловлюють суперечливі думки.

Віруючі української афтокефалії твердять, що нині найбільшою проблемою є не різне трактування дати Хрещення, а те, що ідеї, які відстоювали київські князі – в тому числі і Оскольд, і Володимир - не принесли плодів.

Як сказав Бі-Бі-Сі протоірей Української автокефальної православної церкви Євген Заплатнюк, нинішній предмет суперечки навколо термінів Хрещення більше роз'єднує віруючих, і що більшість жителів України залишилися нехристиянами:

"З одного боку це така наукова провокація, створювати собі якісь нові дати. Нібито у нас уже було два хрещення, навіть якщо це і правда, навіть якщо це і буде підтверджено історично, суті головної воно не змінює. Нам потрібно усім зрозуміти, для чого було це свято, що воно нам принесло, і основне – чи змінило воно особисто нас, і яке ми маємо до нього відношення. Сьогодні ми бачимо, що навіть свято для кожного християнина є предметом суперечок більше, ніж воно здатне об'єднувати людей. І це погане свідчення того, які ми християни, тому що не свято винне, а ми".

Оскольдове хрещення і візит Кирила

Експерти кажуть, що нинішні заяви від УПЦ МП навколо нових термінів хрещення Русі з'явилися не несподівано, а напередодні саме візиту до України Патріарха Російської православної церкви Кирила.

Аналітики нагадують, що РПЦ нині активно проштовхує ідею так званого "руського миру", духовного єднання народів. А для цього, на їхню думку, потрібно перенести місце Хрещення від Києва в нейтральне місце. Аби Київська Русь, і власне Україна, не була в центрі уваги.

Водночас протоірей УАПЦ Євген Заплатнюк сказав Бі-Бі-Сі, що візит патріарха Кирилла не сприятиме об'єднанню віруючих:

"Ми бачимо уже, що цей візит, поки що, уже породив більше суперечок і ворожнечі, ніж доброго якогось способу об'єднати наші погляди і переконання. Хрещення Русі-України воно якраз мало сенсом те, щоб єднати наш народ в єдиній вірі. Поки що наша православна віра нас усіх роз'єднує. І візит, яким би він не був, на нього віруючі Руської церкви мають повне право, але в тому плані для нас, українців, це досить така суперечлива подія, яку ми сприймаємо досить двозначно".

2009 року Патріарха Кирила досить недружелюбно зустрічали в Києві представники сил, які виступають за створення єдиної української помісної церкви.

Тоді патріарх закликав зберегти духовну єдність народів України і Росії, заявивши, що Київ є загальним Ієрусалимом і що саме звідси, з Києва, пішла віра православна.

Минулого року прихильники організації УНА-УНСО, протестуючи проти прибуття патріарха Кирилла, побилися з представниками козацьких організацій на Володимирській гірці у Києві.

Тоді російське посольство заявило, що провокаційні гасла, які лунали під час візиту Кирила, не відповідають інтересам більшості українців.