зафолловити у Твіттеріпідписатися на RSS

Cтатті про українську політику і не тільки

06.07.10

Російський блеф для Севастополя

Російські воєначальники і політики знову говорять про масове поповнення корабельного складу Чорноморського флоту РФ. Але баланс сил на Чорному морі на користь Росії зміниться нескоро. Такий висновок напрошується після аналізу фінансів і виробничих можливостей.

Спочатку було слово

Чорноморський флот Росії до 2020 року поповниться півтора десятками нових кораблів і підводних човнів, повідомив російським ЗМІ головнокомандувач Військово-морським флотом РФ адмірал Володимир Висоцький. Крім того, два кораблі Балтфлоту перебазуються на ЧФ для боротьби з піратством. "Всього до 2020 року планується побудувати для Чорноморського флоту 1915 фрегатів і неатомних підводних човнів у співвідношенні 60 на 30", - заявив головком ВМФ Росії. Також, за його словами, вже цього року спеціально для ЧС будуть закладені один фрегат і один неатомний підводний човен. "Чорноморський флот буде переозброюватися новими кораблями, а не за рахунок переведення кораблів з інших флотів", - пояснив Висоцький.

Розшифрована "складноматематична" заява російського адмірала, мабуть, означає, що до 2020 року ЧФ РФ поповниться десятьма кораблями і п'ятьма субмаринами.

Проте повірити словам головкому ВМФ Росії заважають інші новини російських ЗМІ. "Рішення про продовження термінів перебування ЧФ в Україні, безумовно, буде сприяти посиленню бойового складу флоту", - заявило джерело в Головному штабі ВМФ РФ на початку червня. За його словами, "у найближчі п'ять років до складу ЧФ, як мінімум, увійдуть два нових корвета. У ті ж терміни планувалося поповнити флот трьома підводними човнами". Отже, ми маємо вже дві версії посилення російського флоту в Україні - два корвета і три човни до 2015 року і 10 фрегатів і п'ять човнів до 2020-го.

Ще більшу плутанину в цю інформаційну картину вніс президент РФ Дмитро Медведєв. Він заявив, що дав доручення оперативно завершити роботу над програмою розвитку військового кораблебудування.

Як підкреслив Медведєв на засіданні Ради безпеки РФ, у документі мають бути визначені найбільш перспективні кораблі і терміни виконання програм. "Треба завершити роботу над програмою розвитку військового кораблебудування, де буде чітко визначено перелік перспективних зразків, передбачити конкретні заходи і терміни реалізації програми", - сказав він.

Виходить, адмірали вже запланували підняти прапори на нових фрегатах, корветів і підводних човнів, а глава держави лише доручив розібратися з кораблебудівною програмою? Звичайно, можна зробити знижку на "загадкову російську душу". Але, як правило, планування та організація виробництва озброєнь і військової техніки вимагають стандартного підходу. Інакше всі заяви і плани перетворюються в мрії і міфи. Здається, у випадку з російським кораблебудуванням відбувається саме це.

Кораблів немає. І не передбачається

За оцінками російських експертів, які аналізували стан групування ЧФ РФ, вже до 2015 року з кораблів, що базуються в Севастополі, залишиться єдиний підводний човен "Алроса", два малих ракетних корабля, три-чотири ракетних катери пр. 1241 і два-три великі десантні кораблі.

Можливо, до цього терміну дотягне ракетний крейсер "Москва" 1982 року побудови. Причому аналітики однозначно стверджують, що нові кораблі ситуацію не врятують. За найоптимістичнішими розрахунками, якщо на ЧФ РФ будуть сконцентровані усі (!) зусилля російського неатомних кораблебудування, до 2015 року флот може отримати максимум три дизельні підводні човни проекту 677 і три корвети пр. 20380. Також можливе надходження єдиного фрегату проекту 22350. Однак ймовірність масового будівництва цих фрегатів викликає в експертів сумніви. Перш за все, виходячи з попереднього досвіду будівництва корабельної техніки в Росії.

Скажімо, головний підводний човен проекту 677 "Санкт Петербург" було закладено в 1997 році, спущений він на воду в 2004-у і тільки зараз передається до складу ВМФ. Дві інші підводні човни цього типу, закладені в 2005 і 2006 роках, ще знаходяться на стапелях. Головний корвет проекту 20380 "Стерегущий" був закладений в 2001 році і увійшов до складу Балтійського флоту в 2008-у. Другий корабель серії, закладений у 2003 р., спущений на воду у квітні нинішнього року, а до складу ВМФ увійде лише в наступному. З 2006 року на верфях у Санкт-Петербурзі будуються ще два кораблі цього типу. Вони можуть увійти в дію в 2013-2014 роках. Будівництво першого фрегату проекту 22350 розпочато у 2006 році, спуск на воду планується на 2011- й. Другий корпус закладений у листопаді минулого року, а на воду буде спущено не раніше 2015-го. Але це ж кораблі для всього ВМФ РФ! Коли адмірал Висоцький збирається побудувати десять фрегатів виключно для ЧФ РФ - незрозуміло.

Усім не вистачить

Про це говорять і фінансові перспективи держоборонзамовлення в Росії. Міноборони РФ оцінило потреби в реалізації державної програми озброєння на 2011-2020 роки в 36 трлн. руб. (Близько 1 трлн. євро). Щоправда, російський уряд вважає, що військовим буде цілком достатньо 13 трлн. руб. Генерали ж стверджують, що цієї суми ледве вистачить на стратегічні ядерні сили, протиповітряну оборону і авіацію. Щоб забезпечити сухопутні війська, потрібно ще 15 трлн руб. А на розвиток кораблебудування та космічного групування військові вимагають ще 8 трлн руб.

Уряд Росії можна зрозуміти. Очевидно, чиновники почитали звіти Рахункової палати РФ про виконання оборонного замовлення за минулий рік і вирішили, що розкидатися трильйонами поки не варто. Ось деякі цифри зі згаданого звіту. Держоборонзамовлення на 2009 рік Міноборони Росії за кількістю завдань (по лінії науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт) був виконаний на 41,9%, а за обсягом робіт - на 64,9%. Найнижчими показниками характеризувалось виконання державного оборонного замовлення з фундаментальних, прогнозних і пошукових досліджень в інтересах оборони та безпеки країни - лише 14,3 і 48,3%.

Перевірила Рахункова палата і кораблебудівників. У результаті були виявлені численні факти порушень в роботі Об'єднаної суднобудівної корпорації. Зокрема, встановлено, що кошти федерального бюджету, внесення до статутного капіталу ОСК, використовуються для отримання доходу з банківських вкладів. Крім того, аудитори з'ясували, що гроші, виділені на розвиток лізингу морських і річкових суден, тривалий час не використовувалися за призначенням, при цьому вільні залишки коштів розміщувалися у комерційних банках під відсотки. Комплексні плани компанії з розвитку суднобудівного та судноремонтного комплексів переважно мають характер пропозицій і намірів. Також перевірка показала, що інтегровані в корпорацію підприємства в більшості своїй збиткові і знаходяться у важкому фінансовому стані. У 2008 році при сумарній виручці 63,5 млрд. руб. чистий збиток склав 11,9 млрд. руб.

До цих проблем ККД російського ОПК можна приплюсувати і плани Росії закупити у Франції чотири десантних гелікоптероносці, загальною вартістю 1,5-2 млрд. євро і викупити в Україні однойменний ракетний крейсер проекту 1164 за 25 млрд. руб. Отже, з усього виходить, що російські адмірали, мабуть, щось наплутали зі стрімким масовим переоснащенням ЧФ РФ. У всякому разі, дебет з кредитом не сходиться.

Так навіщо адміралам годувати публіку відвертими казками? Невже тільки для того, щоб забезпечити росіянам гарний настрій? Що ж, справа потрібна.

Михайло Самусь, Центр досліджень армії